DENNÍ SVĚTLO JE NUTNOST, NE PŘEPYCH


Až 90 % našeho času trávíme ve vnitřních prostorech. Denní světlo ale nelze ničím jiným nahradit a bez jeho přítomnosti čelíme mnohým zdravotním rizikům. 


I to nejjasnější umělé světlo nedokáže nahradit prospěšné účinky denního světla. Vědecké výzkumy prokázaly spojení mezi nedostatkem denního světla a řadou fyzických a duševních potíží. Odborníci navíc odhadují, že 15 % světové populace trpí různými úrovněmi sezónní afektivní poruchy (neboli zimní deprese), a tato tendence roste směrem na sever v chladnějších oblastech.  

S nedostatkem denního světla se pojí také další zdravotní potíže. Například nedostatek vitamínu D způsobuje únavu, vyčerpání či vyšší náchylnost k onemocnění. Příjem vitamínu D je možný pouze venku na slunci, které umožňuje tvorbu tohoto vitamínu.  Umělé světlo může narušit naše tělesné hodiny, což může vést k problémům s koncentrací, vysokému krevnímu tlaku a dalším neduhům.

PŘÍZNAKY

I když účinky nedostatku denního světla nelze pozorovat prostým okem, je nutné je brát vážně. Bez denního světla náš metabolismus nefunguje, jak by měl. Častými příznaky jsou únava a nekvalitní spánek. S nekvalitním spánkem se pojí problémy jako stres, deprese, srdeční onemocnění a vyšší náchylnost k infekcím.

ŘEŠENÍ

Když hovoříme o přivedení více denního světla do našich každodenních životů, pro mnohé to může být problém, o němž doposud nevěděli.
V těchto situacích se pak těžko hledá motivace. Pamatujte si ale – zmíněné problémy jsou skutečné a jejich řešení může výrazně zvýšit kvalitu vašeho života.

Bylo vědecky prokázáno, že větší množství denního světla má příznivý účinek na naše fyzické a duševní zdraví. Níže uvádíme několik drobných a jednoduchých změn, s nimiž můžete začít už dnes:

1.


Sledujte přirozené světlo

Prosvětlete svůj domov a pracoviště co největším množstvím denního světla. Umělé světlo nedokáže nahradit vlastnosti slunečního svitu, který je přírodním antidepresivem. Snažte se proto denní světlo použít jako přirozený zdroj světla a v případě potřeby jej doplňte o světlo umělé. Jídelní či pracovní stůl si posuňte blíže k oknu.

2.


Zajděte si na procházku

Kdykoli máte možnost, jděte ven a snažte se pravidelně protahovat nohy. Většina vědců se shoduje, že dvouhodinový pobyt na denním světle je skvělý pro naše duševní zdraví.

3.


Dostaňte se do rytmu

Naše tělo se dokáže sladit s tzv. 24hodinovým rytmem „spánku, práce a života“ pouze prostřednictvím dostatečného vystavení světlu a tmě. Je-li to možné, uspořádejte si ložnice – zejména ložnice dospělých a dospívajících, kteří mají zpožděné biologické hodiny a dělá jim problém ráno vstávat – aby směřovaly na východ, tedy na ranní slunce.

ŠIRŠÍ SOUVISLOSTI

Chopte se příležitosti učinit zásadní změny vnitřního klimatu u vás doma a změnit svoje každodenní zvyklosti. Ve vnitřních prostorech trávíme až 90 % našeho času, z toho 2/3 v našich domovech, což z nich činí ideální prostor pro zlepšení.

 

Vylepšete prostor, v němž momentálně žijete

Přemýšlejte, jak „dostat venek dovnitř“ a mít tak uvnitř domova více denního světla. Vzhledem k tomu, že většina z nás žije ve městech, jsme určitým způsobem odtrženi od přírody. Snažte se používat taková okna a dveře, které do místnosti vpouští více denního světla. Střešní okna vpouští do vnitřního prostoru maximum denního světla a mají tak výhodu oproti běžným fasádním oknům.

Rozšiřujte prostor, ve kterém žijete

Skvělým způsobem, jak zvýšit úroveň života pod střechou, je domov rozšířit o několik metrů čtverečních. Zvažte renovaci nebo rozšíření podkroví a upřednostněte řešení zajišťující čerstvý vzduch a denní světlo.

Stěhování

Když se rozhodujete o novém domově, mějte na paměti, že některé starší nemovitosti neoplývají dostatkem denního světla v interiéru, což může mít negativní vliv na naší vnitřní pohodu. Zkontrolujte, jestli okny přichází dostatek přirozeného světla – pokud tomu tak není, zvažte přidání více oken nebo dveří. Když se dostanete do fáze malování, volte světlejší barvy. Ty vytvoří zrcadlící povrchy, které budou u vás doma lépe odrážet světlo.


DENNÍ SVĚTLO MŮŽE ZLEPŠIT SCHOPNOST UČENÍ DĚTÍ AŽ O 15 %

Z vědeckých výzkumů vyplynulo, že dobře osvětlené třídy jsou z hlediska učení dětí mnohem účinnější než špatně osvětlené třídy. Není důvod pochybovat, že tyto výhody platí také pro domov a pracoviště.

CO MÁM DĚLAT?

Existuje mnoho způsobů, jak do domova lépe přivést vzduch a denní světlo. Některé jsou rychlé a snadné, jiné jsou časově náročnější, ale z dlouhodobého hlediska bezpochyby výhodné.