SKRYTÁ SÍLA DENNÍHO SVĚTLA


Denní světlo vám může dát mnohem více než pocit pohody. Bylo prokázáno, že dostatek denního světla je pro děti přínosný z fyzického i psychologického hlediska.


Francouzské studie z roku 2012, které se účastnilo více než 2000 dětí napříč Evropou, zjistila, že množství denního světla ve třídě zlepšilo výsledky žáků v matematice a logice až o 15 %. Kombinace oken směřujících na jih a efektivního stínění vedla k tomu, že děti byly šťastnější a produktivnější.

Tato zjištění jsou jasný důkazem toho, že dostatečné vystavení dětí dennímu světlu je důležité i prospěšné. Tato informace může být pro rodiče skvělým stimulem pro přestavění životního prostoru a nalezení nových způsobů, jak se svými dětmi trávit čas.

PŘÍZNAKY

Dnešní doba je plná digitálních technologií a pro mladé lidi není vždy snadné se od nich oprostit a najít si prostor i čas pro odpočinek za přirozeného světla a čerstvého vzduchu.

Faktem zůstává, že nedostatek přímého či nepřímého denního světla může způsobit nedostatek vitamínu D, narušit tělesné hodiny dětí a ovlivnit jejich náladu a schopnost soustředění.

ŘEŠENÍ

Dostatek denního světla pro své děti je možné zajistit dodržením několika snadných a praktických kroků.

1.


Nechte svůj dům dýchat

Zajistěte, aby do vašeho domova proudilo co nejvíce denního světla. Ideálně by během dne měly být vaše závěsy a rolety zcela otevřené. Má-li vaše dítě svůj pracovní prostor nebo stůl, přesuňte jej blíže k oknu.

2.


Najděte ten správný směr

Naše tělo se dokáže sladit s tzv. 24hodinovým rytmem „spánku, práce a života“ pouze prostřednictvím dostatečného vystavení světlu a tmě. Děti nejsou výjimkou. Je-li to možné, uspořádejte dětské pokoje, aby směřovaly na východ, tedy na ranní slunce. To je zejména vhodné pro teenagery a mladé lidi kolem dvaceti let, kteří mají zpožděné biologické hodiny a dělá jim často problém ráno vstávat. Také zajistěte, aby záclony či rolety do dětského pokoje v noci vpouštěly co nejméně světla.

3.


Choďte ven

Pobízejte své děti, aby trávily čas a hrály si venku, kdykoli to jde. Stejně jako má cvičení příznivý vliv na naši tělesnou kondici, většina vědců se shoduje, že třicetiminutový až dvouhodinový pobyt na denním světle je skvělý pro naše duševní zdraví.

ŠIRŠÍ SOUVISLOSTI

Chopte se příležitosti učinit zásadní změny vnitřního klimatu u vás doma a změnit svoje každodenní zvyklosti. Ve vnitřních prostorech trávíme až 90 % našeho času, z toho 2/3 v našich domovech, což z nich činí ideální prostor pro zlepšení.

 

Vylepšete prostor, v němž momentálně žijete

Přemýšlejte, jak „dostat venek dovnitř“ a mít tak vevnitř více denního světla. Vzhledem k tomu, že většina z nás žije ve městech, jsme určitým způsobem odtrženi od přírody. Snažte se používat taková okna a dveře, které do místnosti vpouští více denního světla. Mějte na paměti, že střešní okna propouští více denního světla než běžná okna.

Rozšiřujte prostor, ve kterém žijete

Skvělým způsobem, jak zvýšit úroveň života pod střechou, je domov rozšířit o několik metrů čtverečních. Zvažte renovaci nebo rozšíření podkroví a upřednostněte řešení zajišťující čerstvý vzduch a denní světlo.

Stěhování

Když se poohlížíte po novém domově, mějte na paměti, že některé starší nemovitosti mohou neblaze ovlivňovat vaše vnitřní klima. Například zkontrolujte, zda světly přichází dostatek denního světla – pokud tomu tak není, zvažte přidání více oken nebo dveří. Když se dostanete do fáze malování, volte světlejší barvy. Ty vytvoří zrcadlící povrchy, které budou u vás doma lépe odrážet světlo.


DĚTSKÉ POKOJE JSOU ČASTO NEJVÍCE ZNEČIŠTĚNÉ Z CELÉHO DOMU

Ať jsou to toxické částice nebo vydechovaný CO2, dětské pokoje často obsahují nejvyšší koncentrace škodlivých látek z celého domova.

CO MÁM DĚLAT?

Existuje mnoho způsobů, jak do domova lépe přivést vzduch a denní světlo. Některé jsou rychlé a snadné, jiné jsou časově náročnější, ale z dlouhodobého hlediska bezpochyby výhodné.